U tekstu “Kako pisati za web a da bude čitano” dotakli smo se osnova tehnike pisanja za internet koja odgovara web publici. U ovom tekstu krećemo u razradu teme.
Kada pišete tekst za web sajt, najvažniji sadržaj, informacije, podatke… stavite odmah na početak teksta.
Govorite i pišite jasno i neka vam način obraćanja bude u skladu sa publikom.
Kako pisati ?
Evo liste tehnika koje će vam pomoći da bolje pišete:
- recite manje
- koristite „obrnutu piramidu“
- najvažniji sadržaj stavite na početak teksta
- vodite računa o publici kojoj se obraćate
- izgradite poverenje publike
Recite manje
Ovo je najvažnija stvar prilikom pisanja ta WEB. Da ponovim da skoro 80% internet publike skenira stranicu, a ne čita sadržaj pa što je tekst koncizniji, to je lakše oku da ga skenira. A ako je sadržaj i adekvatan, onda će se skeniranje pretvoriti u čitanje.
Nije lako sa malo reči reći puno, ili bolje rečeno dovoljno. To se vežba i uvežbava.
Obrnuta piramida
Akademsko pisanje ide uobičajenim redom – uvod, zaplet, razrada, rasplet… Počinje se sa opštim informacijama pa se one razrađuju, objašnjavaju, upotpunjuju… Suština je da čitalac mora preći dugačak put da bi došao do najbitnijeg – zaključka. Najbolji način da shvatite ovaj način pisanja i čitanja jeste da zamislite penjanje uz piramidu, od osnove koja je najšira do vrha koji je precizan.
Ovaj način pisanja nije prikladan za internet jer od čitalaca zahteva puno vremena i čitanja, a samo 16% publike na web-u čita sve od reči do reči.
Zbog toga se na internetu koristi tehnika “obrnute piramide” koja je došla iz novinarstva. Ovaj način pisanja ređa informacije po važnosti – od najvažnije ka najmanje važnoj.
Na početku se odmah ističe najbitnija informacija, zaključak, činjenica koji se onda razrađuju i i objašnjavaju. Kada čitalac na početku vidi najvažniju informaciju, ona mu govori o čemu je tekst i na osnovu toga on u deliću sekunde odlučuje da li želi o tome da čita ili ne.
Najbitniji sadržaj stavite na početak teksta
Skeniranje stranice čitaocu vrlo brzo govori o čemu je reč i da li on želi o tome više da sazna. Prilikom skeniranja stranice gledaju se naslovi, podnaslovi, počeci paragrafa i prve reči u rečenicama. Zbog toga se najbitnija reč, sadržaj ili podatak stavljaju na početak teksta, rečenice, odeljka…
Vodite računa o publici kojoj se obraćate
Vrlo je bitno da vodite računa o tome kome se obraćate. Jer je internet publika šarolika u svakom pogledu pa ni jedna krajnost nije dobra – ni prejednostavan jezik ali ni prekomplikovan. Jer prvim podcenjujete ljude a drugim iritirate da počnu da vas smatraju arogantnim.
Ton vašeg obraćanja mora biti prilagođen publici ali i razlozima zbog kojih posećuju sajt za koji pišete. Dakle, pre nego što počnete da pišete za neki specijalizovan sajt, na primer, morate da izvršite jednu vrstu “skeniranja” publike da biste je razumeli i upoznali. A kada to učinite, znaćete i kako sa njima da razgovarate i o čemu.
Call to actions – recite ljudima šta da rade
Ljudi vole reči poput “pogledajte”, “pročitajte”, “saznajte”. Deluje kao neka vrsta naredbe, ali čitaoci na internetu i vole konkretna uputstva – usmeravanja u pravcu koji žele. A onaj ko im u tome pomaže ste vi.
Koristite činjenice a ne zagonetke, jer ljudi ne žele da nagađaju šta ste hteli da kažete. Kažite im precizno što pre – pre nego što odu!
Izgradite poverenje publike
Uvek imajte u vidu činjenicu da se nalazite na mediju koji je prepun informacija zbog čega im ljudi često ne veruju. Jer ih je previše. A vreme da kažete ono što želite i izgradite poverenje na internet vam je jako ograničeno.
Zbog toga iznosite činjenice jednostavno i jasno, a svoje tvrdnje ilustrujte što boljim primerima jer na taj način dokazujete verodostojnost i gradite poverenje publike.