Pisanje za WEB sajtove postaje sve zahtevniji deo takozvanog Content Marketinga jer se uspešnost jednog sajta odavno ne meri samo njegovim dizajnom i vizuelnom atraktivnišću već kvalitetom njegovog sadržaja. Zbog toga je Web Content Writing ili u prevodu na naš jezik pisanje tekstova za sajtove jako važan segment kreiranja bilo kog sajta.
Tip pisanja sadržaja zavisi od vrste sajta. Jer nisu svi isti i ne nude svi isto. Neki sajtovi promovišu proizvode i usluge pa im je glavni cilj profit, dok se drugi bave misijom širenja određenih ideja i saznanja. U zavisnosti od tipa i cilja sajta, zavisi i njegov tekstualni sadržaj.
Značaj kvalitetnog sadržaja
Čini se da se kvalitetan sadržaj tekstova na sajtovima naročito aktuelizovao 2011. godine nakon promena Google algoritma za rangiranje rezultata pretrage, poznatog kao Panda, koji je penalizovao sajtove sa nekvalitetnim sadržajima, a nagrađivao one koji su svojim čitaocima nudili originalan i koristan materijal. Naravno da je kvaliteta uvek bilo i uvek će ga biti, ali je nekako od te 2011. godine kreiranje sadržaja za sajtove shvaćeno mnogo ozbiljnije.
Mnoge svetski poznate kompanije angažovale su prave eksperte (Content Writers, Copywriters) da kreiraju adekvatan sadržaj koji će doprineti realizaciji njihovih dugoročnih ciljeva. Ipak, nezavisno od tipa i cilja sajta, postoje neke zajedničke smernice koje ih povezuju kada je u pitanju njihov pisani sadržaj.
Internet – najbrži medij
Prva stvar koju moramo naglasiti jeste to da je internet najrasprostranjeniji, najobimniji, ali i najbrži medij na svetu jer se na njemu nalazi ogromna baza podataka koja je dostupna na samo par klikova mišem. Ova velika prednost je u isto vreme i mana jer je zbog ogromne konkurencije potrebno uložiti veliki trud da svojim kvalitetom izbijete u vrh i steknete autoritet kredibilnog sajta koji nudi zaista kvalitetne i relevantne sadržaje.
Publika na internetu je vrlo rigorozna i zahtevna jer je odavno već svesna da može lako naći ono što joj treba, pa ukoliko vaš sajt ne pruži željeni kvalitet, čitalac lako ode dalje.
Zbog toga je kvalitetno pisanje tekstova za sajtove postala jako važna oblast kojom se treba ozbiljno baviti ukoliko želite uspeh.
Kako ljudi čitaju na internetu?
Prva i osnovna stvar koju morate znati pre nego što počete da pišete za sajtove je način na koji ljudi čitaju na internetu.
Jer ne čitaju!
Ne na klasični, akademski način kako se čitaju knjige ili novine. Internet je brz medij pa je pažnja publike na njemu vrlo brza i zbog toga je neophodno da je što pre „uhvatite“ i pridobijete. Jer čitaoci na netu koriste jednu specifičnu tehniku čitanja – skeniranje stranice.
Pogledaju prvu rečenicu, bace pogled kroz tekst do sredine, tu se malo zadrže pa onda odu do kraja teksta i to je to. Za tih par sekundi čitalac procenjuje da li je taj tekst ono što traži i što ga zanima. Ako to nije to što traži – kliknuće mišem X u desnom uglu stranice i otići dalje.
Da, internet je i surov medij pa zbog toga treba biti jako vešt u pisanju sadržaja koji će sprečiti pokret mišem ka desnom X.
Zbog toga čitoaca na internetu morate „uhvatiti“ i pridobiti odmah na startu, najpre naslovom koji je najvažniji faktor koji utiče na to da čitalac poželi da nešto pročita, a onda prvom rečju i prvom rečenicom.
Tehnika „obrnute piramide“ koja je preuzeta iz novinarstva je „must have“ tehnika za internet jer se njome najvažnije činjenice i podaci stavljaju odmah na početak teksta, da bi se onda krenulo u njihovu razradu – od najvažnijeg do najmanje važnog.
Suprotno od tradicionalnog pisanja knjiga koje počinju uvodom pa razradom, pa zapletom, peripetijom pa tek na kraju raspletom i zaključkom.
Taj vid pisanja na internetu ne funkcioniše jer ljudi nemaju vremena da čitaju toliko dugo.
Dužina teksta
Druga važna stvar bitna kada je u pitanj pisanje za veb sajtove je dužina teksta. Rekla sam već da ljudi nemaju vremena da čitaju predugačke tekstove pa je zbog toga za internet zaista važno pravilo „manje je više“. Kada napišete neki tekst, sedite i pažljivo ga pročitajte i izbacite i uprostite sve što je moguće. Naravno, ne treba preterivati pa svesti tekst na niz prostih rečenica, ali što su rečenice jasnije i jednostavnije, to je učinak bolji. Važno je i da dobro znate i za koga pišete jer pišete za određenu ciljnu grupu koju morate dobro poznavati ukoliko želite da vas prihvati i razume.
Stil pisanja
Tekstove ne treba pisati komplikovanim akademskim stilom ako se obraćate, recimo, konzumentima nekih kozmetičkih preparata, kao što se ni uskostručnoj klijenteli neke branše nećete obraćati isuviše prostim jezikom. Ovakve neusklađenosti izazivaju revolt.
Tekstovi za internet moraju biti čitljivi i razumljivi pa je pretrpavanje metaforama i literarnim ukrasima nepotrebno, osim ako pišete za neki literarni blog u kome se takmičite sa drugim majstorima od pera. U najvećem broju slučajeva ljudi ne vole da tumače šta ste vi to njima hteli da kažete umotano u oblande metafora i neobičnog poređenja razumljivog samo vama, jer očekuju da im kažete jasno i konketno.
SEO – Google gramatika
I još jedna jako važna stvar koju morate znati jeste da Google i drugi veliki pretraživači funkcionišu po određenim pravilima koje treba poštovati (ali najpre znati) da bi se vaš sadržaj našao u samom vrhu pretrage surfera. SEO – Search Engine Optimization – je važna veština koju svaki dobar pisac za web sajtove treba da poznaje da bi tekstove koje piše prilagodio toj „Google gramatici“, a sve u cilju što boljeg pozicioniranja u pretrazi. Jer cilj svakog sadržaja jeste da dođe do publike.
Najvažniji elementi pisanja za web
Zato ćemo zaključiti da su najvažnije kompotente kvalitetnog pisanja za sajtove sledeće:
- Kvalitetan sadržaj sa dosta korisnih i praktičnih informacija
- Pametno korišćenje ključnih reči za zadatu temu
- Poštovanje određenih Google „gramatičkih normi“ koje su deo SEO-a – Searh Engine Optimization.
I na kraju da samo dodam da je veština da se Googlu „kaže“ da je sadržaj vašeg sajta baš to što surfer traži na netu, uz neophodni talenat za pisanje, jedna od najvažnijih veština svakog dobrog pisca za web sajtove.