Da bismo počeli da učimo pisanje za WEB, moramo prvo da naučimo kako čitaoci čitaju na internetu.
Odgovor je vrlo prost: NE ČITAJU!
Znam da vam ovo zvuči blesavo i da su vam se obrve podigle od čuda ali WEB publika ne čita na tradicionalan način čitanja knjiga, novina ili bilo kog drugog pisanog materijala na belom papiru.
Zbog toga je jako važno znati kako se piše za web sajtove da bi vaša poruka stigla do krajnjeg korisnika – kupca, klijenta, pratioca, potencijalnog klijenta…
Kako ljudi čitaju sadržaj na internetu
Na internetu, kada otvore neki sajt, čitaoci prvo skeniraju stranicu pa ako im u tih 10-ak sekundi nešto privuče pažnju, ostaju na stranici i tek onda počinju da čitaju. Pažnju im privlače pojedinačne reči, fraze ili istaknute rečenice.
Jedno istraživanje je utvrdilo da 79% ljudi prvo skenira web stranicu a da samo 16% čita sve što je na njoj napisano.
Rezultat ovog istraživanja alarmirao je WEB stručnjake pa su sajtovi počeli da dobijaju drugačiji izgled sa tekstovima koji su prilagođeni tom “brzinskom skeniranju”. To je takozvani scannable text. Osnovne tehnike za pisanje jednog takvog teksta su:
- boldiranje ključnih reči (key words) koje odmah upadaju u oko jer odskaču od ostatka teksta
- pravilno korišćenje podnaslova
- liste nabrajanja – bulleted list (jer su lake za skeniranje)
- jedna ideja u jednom paragrafu (čitaoca treba “uloviti” u prvih par reči da bi nastavio da čita)
- struktura “obrnuta piramida” (inverted pyramid) – počinjete od zaključka, najvažnije informacije, pa idete u razradu do početka i one najmanje važne
- prepolovljen broj reči u odnosu na konvencionalno pisanje – manje je više
Autoritet sajta je presudan
Za čitanje na WEB-u jako su važni verodostojnost i autoritet web sajtova jer je internet medij gde nije uvek jasno ko je napisao neki tekst i odakle i od koga je došla neka informacija. Internet je danas najrasprostranjeniji medij na kome gotovo svako može imati sajt, blog, forum i objavljivati informacije i sadržaje po sopstvenom izboru. A to zaista može biti jako opasno.
Jedan od najznačajnijih faktora koji Google uzima u obzir prilikom rangiranja i procenjivanja kvaliteta jednog sajta staje u tri slova: E-A-T.
Ovo je skraćenica od “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness” ili u prevodu na srpski ekspertiza tj. stručnost, autoritet i poverenje. Ovo je jedna od najvažnijih metrika koju Google koristi prilikom rangiranja web stranica. Više detalja o tome šta je E-A-T možete naći u kompletnom uputstvu koje je Google objavio 2015. godine, Search Quality Evaluator Guidelines, u sekciji 4 (na strani broj 19, zove se “High Quality Pages”).
Ovo je razlog zbog čega je za svaku ozbiljnu firmu ili pojedinca mnogo važno da njihov sajt postane sajt od autoriteta, sajt kome se veruje i koga će drugi citirati i koristiti kao izvor informacija.
Kako se gradi autoritet sajta
Autoritet se na internetu gradi postupno na sledeće načine:
- kvalitetnim sadržajem tekstova (zakon broj 1, bilo i biće!)
- kvalitetnim likovima ka drugim sajtovima od autoriteta (jer na taj način publici dajete do znanja da je sadržaj vašeg sajta toliko dobar da se ne plašite da im pokažete i “konkurenciju”)
- jasnim informacijama ko je “odgovoran” za sadržaj na sajtu
- dobrom grafikom i dizajnom
- kvalitetnim video materijalima i fotografijama
- posedovanjem stranica “O nama” i “Kontakt” sa jasnim i preciznim podacima o relavantnim činjenicama vezanim za sajt
- jednostavom navigacijom da se čitalac lako snađe i nađe ono što traži
- redovnim apdejtovanjem sadržaja
Ono što uvek treba imati na umu prilikom pisanja tekstova za sajtove jeste da su WEB čitaoci zauzeti, brzi, znatiželjni i da im je na internetu dostupno jako puno informacija. Zbog te količine informacija čitaoci traže prave činjenice što pre jer ako ih ne nađu na vašem sajtu, za sekund će otići na drugi.
Da li sam vas “ulovila”?
Zato se sada vraćamo na ono da čitaoca treba “uloviti” što pre da bi nastavio da čita pa vas podsećamo na početak teksta gde sam vam hrabro rekla da internet publika u stvari NE ČITA!
Ako ste stigli do kraja ovog teksta, prvi korak ka savladavanju tehnika pisanja za WEB je uspešno načinjen. ☺