Ako pišete svoj turistički blog, ili pišete za nekoga, sigurno znate jako dobro da je konkurencija u ovoj oblasti izuzetno jaka i da postoji jako veliki broj blogova, specijalizovanih sajtova, foruma, grupa na društvenim mrežama… koje se bave različitim aspektima turizma.Turizam je i uvek će biti jedna od najprofitabilnijih grana ekonomije jer ljudi vole da putuju, obilaze i upoznaju nova mesta, ljude, kulture, običaje… ili jednostavno žele da se negde odmore.
Zbog toga je potražnja za tekstovima koji nude korisne informacije o nekoj destinaciji uvek velika. Velika je i ponuda, kao što rekosmo na početku, ali da li je i kvalitetna? I koliko ima zaista dobrih turističkih blogova koji se bave tematikom iz različitih uglova? I šta to imaju ti blogovi što ostali nemaju pa se svrstavaju u red kvalitetnih?
Evo par saveta kako se piše dobar turistički blog koji će privući novu publiku i povećati već postojeću. Ovo se, naravno odnosi na one blogove koji već imaju predznak kvaliteta, u smislu dobrog i kvalitetnog sadržaja, ali im fali ono malo “nešto”…
1. Uzbudljiv naslov
Naslov je najbitnija stvar jer on privlači, on uzbuđuje, on tera da se klikne i čita. Naravno da nije dovoljno da Vaš tekst ima samo dobar naslov jer, pre i posle svega, MORA imati kvalitetan sadržaj, ali ako naslov nije pažljivo odabran, i najbolji sadržaj može proći nezapaženo. Kao što i loš sadržaj može doći u žižu interesovanja ako mu se stavi atraktivan i privlačan naslov. Zamislite prelepu ženu u bezličnoj garderobi i damu prosečne lepote ali fantastično sređenu od glave do pete. Za kojom biste se pre okrenuli? Neki će, naravno, reći da odeća ne čini čoveka, što jeste tačno, ali je takođe tačno i to da kada na kvalitetan sadržaj stavite i kvalitetnu “šminku” – metafora za naslov – uspeh je zagarantovan.
2. Praktični i korisni saveti
Turistički blogovi ne samo što bi trebalo da budu zanimljivi za čitanje, već bi trebalo da budu i korisni. Naročito kada su u pitanju turističke teme gde ljudi žele da saznaju što više konkretnih pojedinostiukoliko žele, na primer, da to mesto o kome pišete vide i obiđu. Zbog toga svojim čitaocima dajte što konkretnije informacije, praktične savete, lična iskustva… To je ono što ljudi vole da pročitaju. Još bolje rečeno, to je ono što ljudi OBOŽAVAJU da pročitaju. Nijedan opis, ma koliko bio lirski lep i jedinstveno metaforičan, neće imati nikakvu praktičnu korist ako se ljudima ne daju i konkretni i praktični saveti. Tekstovi koji imaju ovakav sadržaj, sa dosta saveta i primera sa lica mesta, rado se dele među prijateljima i na društvenim mrežama, pa se na taj način širi publika. Što i jeste cilj, zar ne? .
3. Informacije “iz prve ruke”
Ovo je samo nastavak prethodnog segmenta o tome da ljudima treba dati što više korisnih saveta. Ljudi vole da čitaju o tuđim iskustvima jer na taj način dobijaju informacije “sa lica mesta” i prave, verodostojne podatke. Kada idete na odmor, najviše vremena želite da provedete odmarajući se, zar ne? A ne tragajući za najbližim putem do plaže, prodavnice, jeftinijeg restorana, dobrog kafića, ulice sa prodavnicama, turističkog info-centra… Ako svojim čitaocima ponudite ovakve informacije, biće oduševljeni. Informacije poput cena smeštaja, hrane i pića, udaljenosti plaže od nekog hotela, prosečnih temperatura u junu, vrednosti valute, adrese najboljeg restorana… najbitniji su aspekti koje morate imati u svojim tekstovima ukoliko želite da Vaš blog postane čitan i popularan. Odličan primer su i video-postovi sa detaljnim obilaskom i prikazom neke lokacije. Hajde da se podsetimo fantastičnih emisija koje pravi gospodin Slobodan Mićić iz agencije Kon Tiki i odmah će Vam biti jasno o čemu govorim.
4. “Top 10″ liste
Da, čitaoci jako vole ovakve članke. Pretpostavljam da je to zbog neke vrste uzbudljivosti i iščekivanja proglašenja ko je najbolji, ko je prvi… Po dobru ili zlu, svejedno je, jer ljudi vole rangiranja na svim nivoima. Ceo svet se nekako počeo da takmiči i rijaliti programi su jako popularni svuda u svetu, a njihova glavna poenta jeste borba i neka vrsta rangiranja. Zbog toga i na internetu sve više ima tekstova sa naslovima: “Top 5…”, “10 najboljih…”, “7 ZA i 8 PROTIV…”. U fokusu nije broj, već rangiranje pa broj faktora i kriterijuma i nije bitan. Važno je samo da je neki broj i da je u pitanju neko proglašenje. Ovakvi tekstovi su odličan izbor za turističke blogove jer Vam daju mogućnost da napravite različite vrste rang-lista, od niza hotela u nekom mestu, restorana, kafića, plaža… Te gradacije ne moraju biti uvek afirmativne jer će ljudi (naročito) voleti da pročitaju i tekstove poput “Top 10 najgorih…” ili“Top 5 najskupljih…”. Ovakvi članci su popularni i zbog brzine informacije. Na jednom mestu se brzo i lako mogu dobiti informacije o, na primer, top 3 hostela u nekom gradu pa je samim tim i put do željenog smeštaja “brži”. Vrlo jasno.
5. Prave informacije u pravo vreme
Isto što i biti na pravom mestu u pravom trenutku. Ako pišete o nekom konkretnom događaju, festivalu ili mestu koje je aktuelno u određeno doba godine zbog neke popularne manifestacije, važno je da tekst posvećen toj temi objavite u pravom trenutku – neposredno pre događaja. Takav će tekst imati jako veliku vrednost zato što je aktuelan. Ako, recimo, pišete o festivalu EXIT u januaru, a onda objavite tekst o istom festivalu neposredno pre njegovog početka, koji će tekst biti čitaniji?
I još jedan detalj pred kraj – pratite statistiku svog bloga i podatke kada je publika koja čita Vaše tekstove najaktivnija tokom dana. Pa u tim periodima i objavljujte tekstove.
A za kraj Vam dajemo jedan primer kako se piše dobar turistički blog. Po našem mišljenju.
Ukoliko imate još neki praktični savet u vezi ove teme, slobodno ga dodajte u komentaru.